Pages

5 Februari 2013

Lazy Eyes


Hasil dari pemeriksaan mata abang, doktor kata mata abang dikategori Lazy Eyes. Salah satu mata abang lambat fokus, gangguan imbasan untuk sampai ke otak. Doktor kata sebelah kanan, tapi umi tengok, kejap belah kanan, kejap belah kiri mata hitam yang lari dari fokus.




Lazy Eyes juga dikenali sebagai AmblyopiaLazy Eyes merupakan keadaan awal kanak-kanak di mana penglihatan kanak-kanak dalam satu mata tidak membangunkan seperti yang sepatutnya. Masalahnya ialah biasanya hanya dalam satu mata, tetapi kadang-kadang boleh menjejaskan kedua-dua mata.

Apabila pesakit mempunyai amblyopia otak memberi tumpuan kepada satu mata lebih daripada yang lain, hampir mengabaikan Lazy Eyes  Jika mata yang tidak dirangsang dengan betul sel-sel otak visual tidak matang biasanya. Di Amerika Syarikat dan United Kingdom amblyopia menjejaskan kira-kira 2% hingga 3% daripada semua kanak-kanak. Ia adalah punca yang paling biasa kebutaan separa atau sepenuhnya dalam satu mata (buta bermata satu) di Amerika Syarikat.

Istilah Lazy Eyes adalah tidak tepat, kerana mata tidak malas. Malah, ia mungkin akan menjadi lebih tepat untuk mengatakan otak malas, kerana ia adalah masalah pembangunan di dalam otak, tidak masalah organik dalam mata. -sumber medicalnewstoday

Doktor minta buat latihan mata untuk mata yang Lazy Eyes lebih rajin digunakan dengan menutup sebelah mata yang normal.



sms: umi tak cari lagi penutup mata sebelah untuk abang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...