Pages

7 Mac 2013

Pengalaman Berbraces

Pengelaman pakai braces...Aku suka baca pengalaman orang yang pakai braces ni, macam-macam cerita.

Bagi aku, pakai braces tak sakit pun, rasa gigi diletakkan gam, braket dan dawai. Pastu rasa ngilu je lepas pasang, paling lama pun 4 hari. Tak rasa pulak doktor tarik dawai tu.
Tapi masa mula-mula adanya besi tu kat gigi, keluar dari bilik rawatan, rasa bibir x leh nak rapat, rasa jadi robot seketika dan kurang selesa sikit.

Riaksi anak, tak nampak pelik pun, aku ingat diarang akan rasa pelik, aku siap tayang2 gigi dan usik, tapi diarang buat biasa2 je.Tapi bila pergi kat taska diarang, bila budak2 lain nampak gigi besi aku, terus berubah wajah.

Minggu pertama rasa sangat-sangat rasa segan untuk cakap dengan orang. Minggu kedua baru ada keyakinan sikit untuk bercakap dengan orang, tu pun bila tengok orang kat luar nampak semua orang pakai braces. Pergi window shoping kat Jusco Stitawan, tak tahu nak beli apa. Tengok Big Apple, sedap nye...Adik yang jual Big Apple tanya,
" Ye kak, nak yang mana?"
Aku senyum nampak braces, langsung tak leh nk cakap dah, sebab budak tu pakai braces juga, segan la pula aku nak cakap dengan orang yang sama-sama pakai braces.

Tu kat Perak, minggu seterusnya, balik Kelantan, window shopping kat KB Mall, sambil nak try cari smartphone yang boleh rebet. Ramai betul orang, rupanya, kat Kelantan pun ramai juga orang pakai braces. Aku tutup mulut rapat-rapat, sambil mata perhatikan orang sekeliling...bestnya kalau boleh kerja kat Kelantan.
"Bi, budak laki tu pakai braces juga la"

Sampai je kaunter digi, dah nampak perempuan yang jaga kaunter digi tu pakai braces, trus patah balik, suami pelik,
"Bi, dia pakai braces juga la"
"Lo..tu pun nak malu."

Tapi sekarang dah okey dah, kenapa pulak nak segan. bila fikirkan balik, aku ni buat lawak betul.

1 ulasan:

  1. Setelah 10 bulan pakai braces, hr ni rasa gigi ditarik2, sakit sgt, nk sentuh gigi pun sakit, apatah lagi nak mengunyah

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...