Pages

23 September 2013

Kek Vitamin C

Minggu lepas Pak Alang beli banyak buah oren untuk abang dan adik. Ada 10 biji, ummi tengok cam muda lagi oren tu, mesti masam, jadi ummi tak hidang pun oren tu kat abang dan adik.Rasanya boleh buat kek oren, tapi lupa resepi pula. Kalau tak, boleh bagi kat pak alang sikit kek oren. Bila dan jumpa resepi, ummi masak la sebiji kek oren, nama ummi bagi, kek vitamin c.

Kek vitamin C

3 biji telur
2 biji oren (kalau oren besar, sebiji pun dah cukup)
1 cawan Minyak jagung
1 cawan Gula pasir
1 camca kecil pewarna kuning

Ambil isi buah oren. Ambil sikit kulit luar yang nipis dan hiris halus-halus. Kuantiti dalam 1 sudu.
Semua bahan di atas dikisar dengan blander.Masukkan dalam bekas.

2 cawan Tepung Naik Sendiri/ Tepung kek
1 camca kecil soda bikarbonat
1 camca kecil baking powder

Adaptasi dari resepi ini--> Kek Oren

Mula rebus air pengukus. 3 bahan bertepung di atas diayat sekali. Masukkan dalam tepung tadi dalam bekas adunan tadi sikit-sikit sambil kacau.




Alas loyang dengan kertas berminyak atau sapu planta. Tuang adunan dalam loyang dan tutup dengan aluminium foil. Kukus dalam 1 jam, pastikan air kukus tu tidak kering. Biasa ummi letak air penuh periuk. Mendidih je air terus kukus adunan kek. Kalau kering, kena cepat2 tambah air mendidih. Dalam masa 40 minit tengah kukus tu, jangan buka pengukus, nanti tumbesaran kek terbantut.


Dah siap

Keesokannya ummi buat lagi atas permintaan anak-anak ummi yang sukakan buah oren. Bahagikan 3, untuk abi dalam mangkuk, Bukhari dan Qaisara dalam bekas plastik lutsinar, barulah tambah teruja abang nak bawa pergi taska makan dengan kawan-kawan. Dalam bekas hijau tu ummi punya.


sms: Alang beli 10 biji oren, 4 biji oren digunakan untuk buat 2 biji kek vitamin c. Selebihnya abang dan adik telah habiskan. Berapa biji buah oren abang dan adik makan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...