Pages

31 December 2018

Bibik baru k.i.t.a

Cerita saya dengan mesin basuh, anak nak masuk 4 baru merasa pakai mesin basuh auto. Sebelum ini, hubby dah tanya, saya cakap mesin basuh semi auto lagi bersih cuci baju, tapi dah ada 3 orang anak, rasa tak terbuat..kain baju tunggu turn untuk dibasuh. Ada tu tunggu turn untuk disidai. Sistem pengurusan pakaian tidak teratur. Anak-anak dah bersekolah, pakaian mereka masih dalam almari bilik kami. Banyak sangat pakaian, banyak yang tak pakai juga, nak buang sayang, nak bagi dekat orang rasa macam buruk sangat.

Masa pregnant anak ke-4, bagitahu hubby saya dah tak termampu lagi nak basuh pakaian, minta  tukar dengan mesin basuh dia dekat rumah sewa dekat Perak. Kesian hubby, angkat mesin basuh sorang-sorang.

Sejak ada mesin basuh auto, rasa tak sabar nak membasuh, pakaian pun lagi bersih daripada mesin basuh guna mesin basuh semi auto, sampai tertanggal tag nama di tuala anak-anak. Suka membasuh, cadar paling kurang 3 hari basuh sekali. Mesin basuh 7kg sahaja. Tapi rasa bersyukur sangat dengan nikmat dunia ni, tak perlu menyental pakaian hari-hari. Asing je pakaian, letak dalam mesin basuh, letak sabun, tekan. Tunggu untuk dijemur. Tak sabar nak balik rumah basuh pakaian. (Rasa jauh ketinggalan)

Lepas setahun berlalu..

 Menjadi masalah pula tempat untuk sidai kain-kain yang dibasuh. Memang menjadi masalah untuk orang yang dok rumah bertingkat-tingkat. Ruangan untuk sidai kain memang tak de. Rasa nak sangat ubah tempat masak di kawasan sekangkang kera ubah suai tempat untuk sidai kain. Tapi fikir-fikir balik, tak berbaloi juga sebab kawasan tu sempit sangat. Masalah betul perempuan ni. Adoi.

Selalu nampak orang bawa pakaian sebakul besar, dalam hati..pergi mendobi lah tu, kenapa rumah tak de mesin basuh ke.. Complicated betul fikirkan orang lain.

Masa berlalu, usah nak fikirkan orang lain, masalah kita sekarang, baju bertimbun atas sofa, yang belum dibasuh, yang sudah dibasuh, yang dekat ampaian depan ruang tamu. Lebih-lebih lagi sekarang musim hujan.

Pusing kepala.. 

Tengah scroll fb, ada terbaca orang jual ansuran dryer dengan caption, Alhamdulillah, dah setahun tak sidai pakaian. Terus google cari maklumat.

Dan akhirnya ada dekat rumah.

Tadaa..
Dryer jenama Midea 6kg.

Tak menyempat mop dulu lantai dan buang sampah dekat  belakang tu. Excited nak try guna.
Sehari je dekat situ, tak sesuai dok tengah-tengah dapur, sebab dia panas.

Buat kira-kira..untuk dapatkan tempat yang sesuai, akhirnya jumpa.

Tadaa..


Berusaha saya pindahkan dapur, letak dryer ni sebab nak halakan haba keluar. Letak sebelah menyebelah mesin basuh dan dryer senang nak transfer pakaian. Akhirnya ada juga ruang laundary kita sendiri, walaupun kecil dan sempit, saya happy sangat.

Bibik baru kita.Alhamdulillah, banyak membantu. Dari segi bil bulanan, tak de la setinggi bayaran bulanan untuk yang guna penyaman udara. Kita guna paling banyak 3 kali sehari, paling kurang sekali guna untuk sehari. Kiranya berbaloi sangat la yang dok rumah yang tak de ruang sidai pakaian.


1. Jimat ruang, sebab dah tak de penyidai pakaian dekat ruang tamu.
2. Pakaian rasa lebih bersih sebab dia buang habuk sekali.
3. Tak de dah masalah kulat pakaian, sebab betul-betul kering. Boleh terus gantung dalam almari.



26 December 2018

Shopping Pakaian Sekolah 2019

Kali ini, kita memborang di Pasaraya Karnival, Pasaraya MM, dan Pusat Pakaian Hari-Hari dekat Meru. Ada juga beli online shoppe. Tahun ni tak banyak membeli, beli 2 helai seluar sekolah abang Bukhari sebab dah singkat sangat. 


Seluar sekolah abang Bukhari saiz 21

Saiz 21?!!😱

Tengok balik post tahun lepas, beli seluar saiz 22. Ayo..macam mana ni, beli makin singkat pulak.


Beli lain-lain jenama untuk tengok yang mana lebih elok, dari segi pandangan mata kasar kualiti sama, harga sama RM21.90 sehelai. 


Sampin Jony& Jeny RM 9.30

Beli sampin tu dekat Pusat Pakaian Hari-Hari selepas buat perbandingan dari segi kualiti dan harga dari beberapa jenama dan pasaraya. Beli 2 helai juga, sebab dah ada 2 helai yang sedia ada dan masih boleh dipakai.



Beli 1 tudung dekat pasar pagi dekat kampung sahaja, saiz S RM10. Suka beli awning lembut macam tu, rasa macam lambat buruk. Baju beli dengan kawan sepejabat, sebab dia tersalah beli saiz kecil sikit untuk anak dia, minta beli. Kualiti kain cantik, kain koshibo color putih nila, jadi tak cepat buruk.

Kain sekolah agama beli sehelai dekat Pasaraya MM, RM13.00. Kain sekolah kebangsaan ingat nak jahit, dah beli kain biru 2 meter, bidang 60 dengan harga RM 6 sahaja. Tak sabar nak menjahit. Tapi kalau tak sempat jahit, kain biru tahun lepas dah ada 2 helai, pastu hubby dah beli sepasang baju sekolah kebangsaan untuk kakak. Dah banyak sangat pakaian, kita dah rasa pening nak uruskan pakaian. 

Barang Persiapan sekolah
Dekat rumah banyak kedai RM2, jadi borang peralatan sekolah dekat situ sahaja. Kebanyakan barang persekolahan guna yang dah ada. Masih elok lagi, beg pun ok lagi. Hanger kena beli lebih sebab dah banyak pakaian nk digantung. Sharpener tu nak asah pencil color kakak Qaisara yang selalu tak de rumah untuk color-color (nak kena fikir bagi color dia tu dok dalam rumah dia, kalau tak..merata pencil color) . Tape tu persediaan nak balut buku teks. Tolong!!! sapa nak balut buku teks, minggu depan dah sekolah.

😱

Rumah K.I.T.A di kampung Kedai Buloh

 Assalamualaikum..

Baru kelapangan sikit untuk update blog. Masa terlalu pantas. Terasa sangat hidup ini satu persinggahan, namun kita yang masih bernyawa harus kecapi dan terus untuk menggembirakan hati kita dan orang di sekeliling kita. Harus fikirkan apakah yang perlu dibuat dalan waktu hidup ini, supaya bermanfaat untuk orang lain juga.

22 Julai 2018
 Acara perasmian buka tanah. Ayah banyak keluarkan tenaga dan kos dalam menyiapkan rumah k.i.t.a ini. Fikirkan memang ayah berminat, dan banyak pengalaman..jadi saya bagi kepercayaan penuh dekat ayah dan adik untuk pilihan design dan barang rumah macam mana. Lagi pun modal saya tak banyak, nak buat loan rasa tak berbaloi dengan bunga tinggi. Takut tak balik modal. Takut tak terbayar loan, sebab perancangan nak pencen awal. Keluarkan semua duit simpanan saya dan anak-anak. Kalau boleh, nak elak buat loan, tapi kalau tak cukup juga, terpaksa buat. Design rumah by Mohd Hermi Yah.




16 Ogos 2018

16 Ogos 2018




Acara melawat tapak oleh ayah, abi dan Safiya.

16 Nov 2018

12 Jan 2019
2 Feb 2019
2 Feb 2019
13 Feb 2019
14 Feb 2019

14 Feb 2019

14 Feb 2019

Jangkaan siap Jan 2019, tapi ayah kata banyak lagi tak buat..nampak gaya macam bulan Mac.

Kemaskini 29 Mac 2019




Tumpang rasmi bilik mandi.



Semoga  keluarga besar kita berbahagia dan silatulrahim berpanjangan hingga ke jannah. 
Tak sempat bergambar dengan penyewa.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...