Pages

15 January 2019

Sarapan Pagi Anak-Anak Ummi

Sekarang minggu ke-3 sesi persekolah 2019. Anak sulung saya dah darjah 4. Banyak dah boleh diharap, cuma masih penakut lagi. 

Kalau 3 tahun lepas, saya hanya fikirkan abang Bukhari sahaja nak makan apa pagi-pagi, sekarang saya dah ada 4 orang anak yang perlu disiapkan sarapan, kalau ada lebih boleh buat bekal. Kalau tengok bekal saya sediakan rasa macam tak iklas je sebab tak cantik cam orang lain sediakan, jauh sekali nak bento-bento. Bento-bento cantik hanya dalam imiginasi saya sahaja, nak masak simple pun berperang.

Anak ke-2 Hana Qaisara @ Kakak, darjah 2,

Kakak: Ummi, botol air masak kakak tertinggal la.
Ummi: Sapa suruh lambat? Biasa kakak beli apa dekat taska?
Kakak: Kalau kakak bawa air, kakak beli makanan sahaja. Kalau kakak bawa bekal. Kakak makan bekal. Kalau tak bawa air, rasa macam bulan puasa.

Mata menjeling jam kereta, 7:50 pagi. Anda fikir saya ada masa untuk sakit kepala, sebab itu juga paracetamol sentiasa ada dalam handbag ummi. Saya tak boleh stress dalam semua urusan, kena tenang.. Sarapan dan buat, cuma tak sempat letak dalam bekas, tinggal macam tu je dalam kuali.

Ummi : Okey lah kakak, jom kita balik rumah, ambil bekal dan air. Ummi ada beli air kotak, kakak nak perisa coklat ke susu?
Kakak : Kakak nak perisa coklat, susu untuk ummi. Tapi kakak nak 2.
Ummi : Dah bawa air masak tu, cukup la 1, pagi air masak dan bekal, petang coklat.
Kakak : Ummi, tengahari dah ada air milo dekat transit.


Teringat 4 tahun lepas, anak sulung darjah 1, teruja mak anak sekolah, nak siapkan bekal setiap hari, siap beli barang-barang untuk bento. Kesudahnya, anak tak nak bawa bekal sebab ummi dia sediakan kari ayam, habis tumpah kuah kari dalam beg. Bento pun tak pernah terbuat.
😌

Daripada pengalaman, ibu-ibu jangan teruja sangat, buat bekal yang simple dan mudah untuk anak-anak makan. Elakkan berkuah. Anak darjah 1 tak reti lagi nak handle. Stress juga anak-anak kalau paksa bawa bekal, dengan beg sarat dengan buku-buku, berat..lengoh bahu. Kalau dia nak bawa bekal, baru sediakan. Adjust  sikit masa kalau nak bento sangat.

Anak ke 3, Kak Cik Suha @ Nasuha

Bangun pagi, mesti cari makanan, terus duk dekat meja makan dia. Selagi tak makan, tak nak pergi taska. Bagus betul anak-anak ummi ni. 

Biasa kalau sarapan berkuah, makan dekat rumah sahaja, tak bawa bekal.

Menu abang : sandwich telur, roti sosej bersos, roti gulung sosej, roti john, ayam goreng,buah
Menu kakak : Nasi/ mee/ megi/ bihun/ kue tiew goreng , buah
Menu Kak Cik Suha :  Nasi/ mee/ megi/ bihun/ kue tiew goreng @ nasi air beli , buah, keropok ikan, 'jeput pise' , 'jeput nasi'
Menu Baby Safiya : Nasi beras wangi bland


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...