Pages

30 March 2021

Dugaan 2018

 Terharu dengan perancangna Allah aturkan untuk sis.

Sebenarnya sis cuba untuk pendam perasaaan sedih, sebak dan kecewa. Biar ia padam sendiri..  Tapi apa pun semua akan merasai, melalui kesusahan dan keperitan hidup masing-masing.

Kenangan tahun 2018 adalah paling tragis dan juga ada manis nya. Tahun 2018, kami adik beradik dapat baby serendak, beza minggu sahaja.

Ma paling susah hati sebab risau dengan sis yang uruskan anak 4 orang sekali dengan baby. Dipaksa adik untuk tinggal sekali dengan sis, tinggal diperantauan.

Sebulan lebih adik tinggal sekali, terasa terurus sikit ada pembantu. Perancangan nya, adik tinggal sekali dan dapatkan kerja. Banyak juga kerja dia cuba mohon, tapi tak dapat yang sesuai. 

Dapat penggilan, ma masuk kecemasan. Adik diterbangkan balik segera. Seminggu lepas tu, bila ma dah ok sikit, ma minta adik kembali menemani sis, walaupun ketika tu ma pun perlu kan bantuan, sebab ma belum betul-betul pulih.

Tak sampai seminggu adik bersama dengan sis dan anak-anak, dapat panggilan kecemasan lagi. Adik-adik di kampung kemalangan.  Adik lelaki yang memandu cedera di kepala.  Panjang jahitan di kepala. Adik ipar dan anak buah cedera ringan, lebam-lebam. Adik perempuan patah kaki (patah tebu orang kata), baby nya..tidak sedarkan diri, ada pendarahan di kepala, Sis pun ada baby sebaya, sakit bengkak susu memang sakit, dan sakit tulang patah, hanya orang yang pernah merasai yang tahu. Dia tak telan ubat tahan sakit sebab takut bagi kesan dekat susu yang dia nak bagi dekat anak yang koma. Hospital berasingan. Kereta  yang kemalangan tu hancur. 

Adik yang bersama sis, diminta untuk bantu adik sis yang cedera tadi. Sis pun tak tahu nak ringan kan beban adik-adik sis macam mana selain doa semoga cepat baik dan Allah pulihkan anak buah yang koma. Berat betul ujian adik-adik sis. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Sis teringat balik masa balik lawat adik-adik, ma yang baru nak sembuh, anak buah yang koma. 

Bila teringat balik sampai sekarang, sis rasa sebak sangat. Allah..beratnya dugaan. 

Terasa dugaan sis terima ni kecil sangat berbanding dugaan dan ujian adik-adik sis dan orang lain.

Punya anak 4 adalah kehendak sis, sis rasa sis boleh. Sis teruskan hidup hari-hari, setiap hari rasa bolehkah lalui hari esok dengan lancar.

Dan akhir sekali, dengan tidak sengaja, sis dah terdelete folder gambar yang sis kumpul untuk tahun 2018. Yang sis ada hanya dalam blog ini sahaja. Itu pun tak de gambar-gambar pahit.

Dan kenangan manis, team sistem sis dapat Anugerah Khas, walaupan bukan tempat pertama,kedua atau ketiga..sekurang-kurangnya ada anugerah dan dapat bagitahu ma yang rindukan berita gembira dari anak-anak sangat berduka. Sebab sis tahu, kegembiraan anak-anak adalah kegembiraan ibubapa. Berkat doa ma ayah juga, lepas present  sistem terus balik kampung melawat ma ayah dan adik-adik.

Sumber: FB En Hairey

Sumber Pic : FB En Hairey

Lepas tu, selain usaha untuk pindah, sis ikut je perjalanan hidup sis, sehingga la khabar dari bos.....sambuang 2019

1 comment:

  1. Sedihnya baca...teringat time tu, naik pentas shidah xde, rasa ralat plak, sy org yg xpenting ni plak yg naik..semoga terus kuat dan tabah shidah.. InsyaAllah, disebalik kesulitan ada kemudahan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...