Pages

19 December 2014

Hutan Rekreasi Bukit Lagong

Hari minggu kami di awal November, kami ke Bukit Lagong, Selayang.. sampai dah tengahari  dan kami terus mandi . 

Bukan dirancang pun, tengah masak nasi ayam untuk makan tengahari, sepupu ajok picnik tepi jeram. 


Bekal nasi ayam
Tengok tu,siap bawa periuk nasi.


Petang, kami ke kolam memancing dekat situ.




Gebeng - Konvo Maritim

Lepas balik dari kerja hai Jummat, alang hantar whatsapp untuk bertolak ke Gebeng lepas Isyak. Rasa Kelam kabut juga sebab ingat nak bertolak esok, hari Sabtu. 

Dalam rumah dah macam rumah kena banjir sebab buka tingkap rumah tengahari, konon nya nak bagi cepat kering kain yang jemur dalam rumah..tapi petang angin kuat, hujan lebat. Habis baju yang dah lipat dan baju tengah jemur basah dengan karpet dalam rumah sekali.  Tarik nafaz…redha je la, sendiri mau ingat la, kan musim sekarang petang-petang hujan lebat.

Dah nak masuk waktu magrib..otak kena pantas berfikir, apa yang perlu buat..pakaian tak packing lagi, anak-anak tak makan lagi. Baru teringat, beli periuk magic dekat cosway belum guna lagi. Masa ni la nak guna (nak buat magic), masak kari ayam (klu ore kelate panggil gula aye).

Kari dah lama masak. Tunggu punya tunggu..adik dah bertukar jadi pelbagai watak, dari pricess -> SpidermanàPuteriàBen10..akhirnya alang sampai juga rumah pukul 9.15 malam. Pukul 9:30 malam kami bertolak ke Homestay Damai, Cherating, Pahang.

Sesat..huhu,pukul 2:40 pagi baru sampai homestay. Ma,ayah dan adik dah sampai.. 

Bangun awal pagi, mata adik dah merah. Kesian...

Adik Sakit Mata


Tengoh tengok Pembarisan

Tengok ayah dah gosok-gosok mata, ayoo..jangkit dengan cucu dah ke?







rasa nak mandi kolam

Suka adik dan abang.

25 October 2014

Hana Qaisara

Umi lahirkan Hana Qaisara secara pembedahan caesarean dekat bilik bedah USM Kubang Kerian. Berat adik masa tu hanya lah 1.9kg, umi dan doktor pun tak tahu kenapa adik tak membesar dalam perut umi selepas 7 bulan usia kandungan. Lahir secara pembedahan, disebabkan kedudukan songsang.

setengah jam
12 hari



Rasa comel










Rasa tenang
Peneman ummi


Rajin tolong ummi

Buah hati ummi ni selalu buat lawak

Buat hidup ummi tidak sunyi





Kek Keju Meleleh untuk birthday Qaisara, hiasan dah cair sebab letak tempat kurang sejuk. Apa yang penting, SEDAPPPP!!!

Tetamu lambat sampai, Qaisara dah tak sabar nak potong kek.

30 September 2014

Motivasi Diri



Kata-kata Motivasi :

“Hidup tidak selalunya indah, tetapi hidup ini akan menjadi indah seandainya kita bersyukur dan bertaqwa kepada Allah.”

“Kita sering berdoa supaya diberi ketabahan dan kekuatan, bila diuji dengan masalah kenapa kita mengeluh.”

19 September 2014

MENCARAI YANG HALAL DAN BERKAT SATU KEFARDHUAN

Perkara penting dalam mencari rezeki bukannya berapa banyak yang kita perolehi tetapi sebaliknya adalah keberkatan pada rezeki tersebut. 

Rezeki melimpah -ruah tidak sama konsepnya dengan rezeki yang halal dan berkat. Ada orang mempunyai rezeki yang banyak tetapi sayangnya tidak terdapat unsur keberkatan. Kita sering merasakan tidak pernah cukup untuk menampung kehidupan diri dan keluarga. Kita juga mengeluh apabila gaji banyak mana pun tidak menjamin hidup selesa dan bahagia. Hakikatnya fenomena begitu amat terkait dengan perilaku sendiri dalam melaksanakan amanah dalam pekerjaan seharian. Memang masih ramai tidak segan silu melakukan perbuatan curang dalam pekerjaan seharian. 

Sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“ Dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” 
 - Riwayat at Tirmizi.

Mungkin kita tidak menyedari kerja yang dilakukan dengan penuh dedikasi tanpa unsur penyelewengan akan membawa keberkatan. Manakala perlakuan curang dalam pekerjaan akan membawa padah. Curang dimaksudkan penulis adalah sikap tidak amanah seperti curi tulang, kerja sambil lewa, menipu kedatangan, buat kerja sampingan yang tidak memenuhi kontrak pekerjaan sebagaimana termeterai dengan majikan.

Menurut perspektif Islam, keberkatan rezeki yang diinginkan adalah bermaksud rezeki yang bertambah dan mengandungi kebaikan. Rasulullah SAW telah menggariskan beberapa cara agar rezeki menjadi lancar, berkat dan halal. 
Antaranya;

1. Menjauhi pekerjaan haram dan syubahat.
2. Bekerja sungguh-sungguh.
3. Mengadu masalah rezeki hanya kepadaNya.
4. Memperbanyakkan beristighfar.
5. Sabar dan banyak membaca “la hawla wa laa quwwata illa billah”.
6. Tawakal sepenuhnya kepada Allah SWT.
7. Bersedekah dan menafkahkan harta kepada yang berhak.
8. Tolong agama Allah dengan menegakkan syariat Islam

Hilangnya keberkatan bermakna manusia tidak lagi memperolehi kebahagiaan hakiki dan ketenangan dalam hidup yang dijanjikan Allah SWT kepada orang Islam bertakwa serta bekerja dengan ikhlas mengikut ajaran dan prinsip Islam sejati. Ini menyebabkan hidup kita dalam kesulitan, hubungan suami isteri berantakan, anak bermasalah dan rezeki yang diperoleh tidak pernah rasa cukup.

Sebaliknya rezeki yang berkat walaupun sedikit tetap cukup dan memenuhi keperluan hidup yang pelbagai. Menurut ulama, makna keberkatan sebagai as-saadah al-haqiqiah(kebahagiaan hakiki) dan az-ziadah (nilai tambah) dalam kehidupan. Ini tentunya dapat menceriakan diri dan memenuhi keperluan rumah tangga. Itulah pentingnya mencari rezeki halal dengan berpegang teguh kepada segala peraturan, prinsip dan nilai sebagaimana digariskan Islam. Mudah-mudahan dengan bekerja bersungguh-sungguh mencari rezeki halal itu kita sentiasa berada dalam kebahagiaan dan ketenangan lantaran dilimpahi rahmat dan berkat Allah SWT. Marilah kita menolong agama Allah, agar murah rezeki kita, lancar, halal dan berkat.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: 

“Barang siapa tertimpa kemiskinan, kemudian ia mengadukannya kepada sesama manusia, maka tidak akan tertutup kemiskinannya itu. Namun, siapa sahaja yang mengadukannya kepada Allah, maka Allah akan memberinya rezeki, baik segera ataupun lambat”.
-Riwayat Abu Daud dan al Tirmizi

copy paste dari:
Tazkirah Mingguan (Suara Ukhwah) UiTM Puncak Alam & Puncak Perdana

2 September 2014

Apa Menarik di Bukit Fraser 3

Bangun awal pagi untuk bersarapan dengan abi. 


Abang minta umi pujuk abi supaya tinggal dekat situ lagi. 


Sementara abi keluar pergi baiki kereta, kami keluar sekitar hotel.



Pukul 11, kereta akhirnya pulih. Alhamdulillah, lega sangat..rasa tak nak singgah mana-mana, takut enjin mati lagi. Balik, kami ikut Rawang, ambil masa 3 jam untuk sampai ke Puncak Alam.

2 hari sebelumnya...

Kami ke Bukit Fraser melalui Raub, ambil masa dalam 4 jam untuk sampai ke destinasi. Sampai sahaja depan pintu pagar Rumah Peranginan Bukit Fraser, hujan lebat sangat.

Lepas hujan 'serek', kami keluar tengok apa yang menarik di Bukit Fraser. Jalan berkabus sikit, cuaca sejuk sebab lepas hujan. 

Kami nak pergi Taman Bunga, tapi dah tutup.




Kalau pergi ke Fraser's Hill, kalau tak bergambar dekat jam ni, memang rasa tak lengkap percutian di Fraser's Hill.






Pergi taman permainan yang dekat dengan medan selera, ada mini padang goft dekat sikit..pun dah tutup, tengok jam dah pukul 6.



Jadi untuk aktiviti hari pertama kami di situ, beli cendera mata yang ada dekat medan selera dekat situ. Sebelah kedai cendera mata ada kedai makan dan roti canai, beli roti canai 2 keping. Abang dan adik main buih sabun.

Naik atas lagi, ada kebun dan tasik. Tapi semua dah tutup, dah lewat petang. Tak pe la, hari pertama survey dulu. Pusing-pusing Fraser's Hill, tengok apa yang ada di situ..  tempat macam tu ada 2 buah sekolah, rumah flat, masjid.. apa yang penting bagi umi, ada masjid rasa kehidupan ini hidup dan tak rasa terpencil sangat. 

Terima kasih kepada penduduk di situ jemput kami ke jamuan raya. 

Sekian.

Pedoman Hidup :

“Ingatlah bahawa mencari bahagia itu tidak ubah seperti menanam bunga mawar. Sebaik ditanam tidak terus berputik, tetapi biarkan ia tumbuh dan membesar lebih dahulu.”

30 August 2014

Apa Menarik di Bukit Fraser 2

Kami check-in hotel berhampiran.
Murah ke hotel dekat situ?
Bilik kecik 2 katil single, air-cond semula jadi, 1 extra pillow, tv kecil sebuah dll = berharga dekat Rm200. Murah la sangat. Kan?
Murah di situ hanya rumah atau banglo yang ‘ditaja’ sahaja. Mungkin mahal di situ juga sebab dia dekat dengan Fraser’s Hill City.


Selepas makan tengahari, pengembaraan kami diteruskan. Kali ini kami berjalan kaki pusing-pusing Fraser's Hill. 

Rehat sekejap
Adik dah minta dukung, waktu selapas makan tengahari adalah waktu tidur adik, Pengembaraan kami akan lebih mencabar dengan pendakian bukit sambil dukung budak seberat 10 kg.



Abang dah nampak keletihan, nasib baik ada bekal air isotonix yang abi tebus pembelian topup umobile RM30 dekat 7E. Selepas minum, level tenaga abang bertambah. Abang dah kuat, berlari dia ke depan tanpa hala tuju meninggalkan kami.


Buah strawberi tak berbuah sangat. Mungkin bukan musim dia. 



Lupa nak tanya yang jaga kebun strawberi tu, memang macam tu ke kalau bulan lain. RM10 untuk 22 biji. Buah strawberi pasar malam Shah Alam 2 jauh lagi merah.  Okey lah untuk pembelajaran anak-anak, buah strawberi hanya dapat membesar dengan baik sekiranya cuaca sejuk dan dijaga dengan baik. 


Apa yang menarik lagi di situ, kita boleh mengayuh perahu, dengan syarat ketinggian tidak kurang 107cm. Boleh feeling-feeling berada di tasik China.




Kalau nak makan atau beli cenderamata, boleh beli dekat deretan kedai makan yang dekat dengan taman permainan kanak-kanak dan ada mini goft dekat situ. Makanan dekat situ tak mahal sangat, kiranya harga berpatutan. Nasi goreng kampung RM6.00. Nasi dan lauk banyak, siap ada sambal lagi. Roti canai pun ada, singgah beli roti cadai untuk bekal anak-anak.

Hari dah makin petang, abang dah nampak mengantuk. Perjalanan kami diteruskan menuju ke hotel tempat kami menginap.


Bila sampai bilik, tak pula tidur si abang, siap habiskan roti canai 2 keping dia dan adik.



Alat ganti kereta, abi minta tolong kawan dia yang tinggal dekat Raub tolong belikan dan naik hantar.  Pukul 6:30 petang sampai. Terima kasih Zahid dan isteri, sanggup datang hantar.
Alang-alang turun, terus beli nasi untuk makan malam.


Bergambar di lanskap depan kedai makan

Bila alat ganti dah ada, orang yang nk tolong tukarkan pun ada, rasa lega sangat. Makan nasi pun rasa dekat perut.

Apakah nasib kami esok?..tunggu sambungan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...