Pages

28 March 2017

Laila

Assalamualaikum

Bersua kembali kita di ruangan makan-makan yang buat ummi tambah rasa rindu kampung halaman. Baru balik kampung cuti sekolah minggu lepas, mood untuk update pasal makanan di kampung halaman tercinta.

Untuk pengetahuan semua, kampung ummi dekat dengan kuala, jadi banyak juga peniaga keropok lekor. Masa kecil dulu, rasanya antara makanan gerai kampung kesukaan ummi selain kerepok, nasi air,bihun sup .. makanan lain nya ialah 'Laila'. Ummi pun dah tak ingat nama sebenarnya Laila ke Lela, sebab makanan ni rasanya dekat kampung ummi sahaja ada. Kampung sebelah pun tak kenal kot apa benda ni.

Balik kampung baru-baru ni, ma ummi buat kan untuk dijual, jadi berkesempatan lah umi snap gambar.


Biasa orang jual nipis dan liat sikit, tapi yang ma buatkan ni gemuk sikit.
Tinggal 1, makan dengan sos manis kerepok lekor.

Bahan-bahan untuk buat Laila:

Adunan Kerepok lekor
Sedikit ikan sardin/selaye
Daun Kesum hiris halus
Sedikit Bawang hilis halus

Adunan kerepok lekor tu minta dengan kilang kerepok sebelah rumah. senang kerja kan?


Bila dah jadi adunan macam tu, bentukkan bulat2 dan leperkan, dengan sedikit minyak masak, pastu celurkan.



Bila dah masak, toskan. Bila nak makan, goreng sampai garing tau. Sedap sangat.
Nyam..nyam..



15 March 2017

SINI BUKAN RUMAH KITA

Kita bukan penduduk bumi,
kita adalah penduduk syurga.
Kita tidak berasal dari bumi,
tapi kita berasal dari syurga.

Maka carilah bekal untuk kembali ke rumah kita,
kembali ke kampung halaman yang lama kita tinggalkan.

Dunia ini bukan rumah kita,
maka jangan alpa dengan kesenangan dunia.
Kita hanya pejalan kaki dalam perjalanan kembali kerumah kita.

Tak Rindu kah pada kampung anda ?

Bukankah mereka
yang sedang dalam perjalanan pulang selalu mengingat rumahnya dan mereka mencari buah tangan untuk kekasih hatinya yang menunggu di rumah..

Lantas, apa yang kita bawa untuk penghuni rumah kita?

Rabb yang mulia
Dia hanya meminta
amal sholeh dan keimanan, taat pada Nya
serta rasa rindu padaNya
Yang menanti di rumah.

Begitu beratkah memenuhi perintahNya?

Kita tidak berasal dari bumi, kampung asal kita adalah di syurga.

Kenapa kita lupa?

Rumah kita jauh lebih Indah di sana.
Kenikmatannya tiada terlukiskan,
dihuni oleh
orang-orang yang mencintai kita.
Ada isteri sholehah
Ada suami Sholeh
serta tetangga dan kerabat yang menyejukkan hati.
Mereka rindu kehadiran kita,
setiap saat menatap
menanti kedatangan kita.
Mereka menanti khabar baik dari Malaikat Izrail.

Bila Keluarga mereka akan pulang?

Ikutilah peta (Al Qur'an) yang Allah titipkan sebagai pedoman perjalanan.
Jangan sampai salah arah dan berbelok ke rumahnya iblis Laknatullah iaitu neraka.

Kita bukan penduduk bumi,
kita penduduk syurga.
Bumi hanyalah perjalanan.
Moga perjalanan kita kesana selamat dan diRahmati

INGAT INI BUKAN RUMAH KITA

Note: Semoga Allah merahmati tuan yg mengarang & melakarkan puisi indah ini 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...